ایمونوتراپی با اُزُن به چه نحوی انجام می‌شود؟

استفاده از ازن به منظور درمان زخم پای دیابتی به دو فرم موضعی و سیستمیک استفاده می‌گردد. در فرم موضعی به مدت 20 دقیقه پا درون کیسه‌های نایلونی مملو از اُزُن قرار داده می‌شود، و در فرم سیستمیک چند سی‌سی خون بیمار گرفته شده و با غلظت مشخصی از گاز مخلوط و به فرد بازگردانده می‌شود، این کار حدود 10 دقیقه زمان می‌برد.

آیا دیابت می تواند به عصب آسیب برساند؟

بله. بیماران دیابتی (که گاهی اوقات دیابت ملیتوس خوانده می شود)، اگر قند خونشان طولانی مدت بالا باشد، ممکن است به اعصاب آن ها نیز آسیب برسد (آسیب به عصب گاهی با عنوان نوروپاتی مطرح می شود).

شایعترین انواع آسیب های عصبی که توسط دیابت ایجاد می شود کدامند؟

بیماران دیابتی به انواع مختلفی از آسیب های عصبی مبتلا می شوند. آسیب های عصبی معمولا به پاها و انگشتان پا صدمه میزنند. برخی افراد علائمی ندارند اما برخی دیگر دارای علائمی هستند از جمله بی حسی و یا فقدان حس، سوزش یا درد که در زمان استراحت یا هنگام شب شدید تر است، مور مور شدن، احساس لمس آرام بصورت دردناک و آزاردهنده.

چنانچه آسیب وخیم تر شود، علائم بیماری از پایین پا به نواحی بالاتر می آیند. برخی افراد ممکن است که علائم را ابتدا در دست های خود ببینند.

ایمونوتراپی با اُزُن چند جلسه طول می‌کشد؟

تعداد جلسات بستگی به شدت و وسعت زخم و نیز میزان کنترل قند خون و میزان سلامت بستر عروقی فرد دارد ولی به طور متوسط حدود 20 تا 25 جلسه در فواصل 3 جلسه در هفته طول می‌کشد.

آیا استفاده از ایمونوتراپی با اُزُن به طور قطع زخم را التیام می‏‏‏ بخشد؟

اگر بخشی از بافت در محل زخم مرده باشد با اُزُن و هیچ درمان دیگری قابل برگشت نیست ولی در هر صورت می‏ توان زخم را بَست و از توسعه آن جلوگیری کرد.

آیا برای آسیب های عصب ناشی از دیابت تستی وجود دارد؟

بله. در صورتی که عصب شما آسیب دیده باشد، پزشک آن را با شما در میان خواهد گذاشت و معایناتی را روی بدن شما انجام خواهد داد. گاهی اوقات پزشک تست هایی انجام خواهد داد تا ببیند اعصاب بیمار تا چه اندازه سالم هستند. این تست ها "الکترومیوگرافی" نامیده می شود.

آسیب های عصبی، چگونه به مشکلات مربوط به پای دیابتی منتج می گردد؟

از آن جایی که این آسیب سبب می شود تا بیمار درد را حس نکند، می تواند به مشکلات مذکور منتهی شود. افراد نرمال زمانی که برش یا زخمی در پاهای آن ها ایجاد می شود، احساس درد می نمایند. این احساس درد به آن ها می گوید که برای درمان این بریدگی به درمان نیاز دارند. اما افرادی که عصب هایشان آسیب دیده است، به هنگام آسیب دیدگی دردی را حس نمی کنند. ممکن است که اصلاً متوجه بریدگی نشوند و بنابراین برای درمان آن اقدام نمی کنند. در نتیجه مشکلات و عوارضی که درمان نمی شوند به مرور بدتر خواهند شد. به طور مثال اگر بریدگی درمان نشود، عفونت خواهد کرد و به یک زخم باز تبدیل خواهد شد.

آیا استفاده از ایمونوتراپی با اُزُن در درمان زخم پای دیابتی عوارض هم دارد؟

خیر، این درمان از بسیار معدود روش ‏های درمانی در طب بالینی می‏ باشد که فاقد هرگونه عوارضی می‏ باشد، منتهی بایستی با استفاده از دُزهای درمانی اُزُن و با انتخاب صحیح بیمار همراه باشد که این دو از وظایف پزشک مشمول درمان شماست.

آیا برای ایمونوتراپی با اُزُن مقدمات خاصی لازم است؟

فقط معاینه و آزمایش خون قبل از درمان امکان استفاده بیمار از روش ایمونوتراپی با اُزُن را تعیین می‏ کند.

آسیب عصبی در دیابت، چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

علاوه بر عفونت و زخم، آسیب عصبی در دیابت می تواند به مشکلاتی منجر شود که در آن ها استخوان ها، عضلات و مفاصل پا نیز درگیر خواهند بود. این مسئله می تواند به ناهنجاری و تغییر شکل در پا منجر شود.

چه درمان هایی را باید امتحان کنم؟

پزشکان داروهای مختلفی را برای تسکین درد های ناشی از آسیب عصبی تجویز می کنند. همچنین پزشکان قادرند مشکلاتی که رخ داده را برطرف کنند. برای این منظور درمان های مختلفی وجود دارد که بستگی دارد مشکل موجود تا چه حد جدی است. برای مثال پزشک ممکن است یک یا بیش از یکی از فاکتور های زیر را برای درمان یک زخم باز انجام دهد: پاکسازی زخم و برداشتن پوست مرده ی اطراف آن، تجویز آنتی بیوتیک، انجام عمل جراحی برای قطع انگشت شست و یا قسمتی از پا

هزینه درمان ایمونوتراپی با اُزُن چقدر است؟

هزینه بر اساس تعداد جلسات متفاوت است اما در هر صورت برابر تعرفه مصوب دانشگاه می‏ باشد. می‏ توانید با تماس با مرکز ایمونوتراپی بیمارستان آیت الله یثربی از میزان هزینه اطلاعات بیشتری بدست آورید.

آیا آسیب های عصبی قابل پیشگیری هستند؟

شاید. اما پزشکان در این باره مطمئن نیستند. اگر شما دیابت دارید، تعدادی از مطالعات به شما پیشنهاد می کنند که با انجام کارهای زیر می توانید خطر ابتلا به آن را کاهش دهید:

- تا جاییکه می توانید قند خونتان را در سطح قند خون نرمال یا حداقل نزدیک آن نگه دارید

- سیگار نکشید

- اگر اضافه وزن دارید، وزنتان را کم کنید

- اگر شما فشار خون بالا و یا بیماری قلبی دارید، مطمئن شوید که این شرایط بهبود یافته اند