آلرژی

تاثیر ایمونوتراپی با ازن در حساسیت بهاره یا رینیت آلرژیک

شیوع بیماری های آلرژیک ازجمله آسم، حساسیت بهاره یا رینیت، اگزما و آلرژی های غذایی به شدت در حال افزایش است(1و2). رینیت Rhinitis)) بطور گسترده به التهاب مخاط بینی اطلاق می شود. این بیماری شایع حدوداً 40 درصد مردم را در مراحل مختلف زندگی مبتلا می کند(3). در بین تمام  دلایل التهاب بینی، رینیت آلرژیک شایع ترین علت بوده و حدوداً از هر6 نفر یک نفر به آن مبتلا می باشد(4) و در مجموع حدود500 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند (5). علائم این بیماری در تمام ابعاد زندگی روزانه ی افراد مبتلا مداخله دارد و با کاهش کیفیت خواب و عملکرد افراد می تواند تا30 درصد بر یادگیری و ظرفیت های ذهنی ایشان اثرگذار باشد. افراد مبتلا به ناچار باید هزینه های زیادی که جمعاً سالانه بین 2 تا 5 بیلیون دلار تخمین زده می شود را بپردازند (4).
     رینیت آلرژیک، التهاب ناشی از پاسخ های انحرافی سیستم ایمنی موجود در مخاط بینی پس از برخورد با عوامل حساسیت زای استنشاقی بوده که مسیر فوقانی دستگاه تنفس شامل غشای مخاطی بینی، چشم ها، شیپور استاش، گوش میانی، سینوس ها و حلق را گرفتار می کند (6). واسطه های التهابی مختلف، پس از تحریک آلرژن وارد ناحیه ی  مخاط بینی می شوند. از شایع ترین آلرژن ها میتوان به ذرات گرد و غبار، شوره ی بدن حیوانات، دانه های گرده و کپک های قارچی اشاره کرد (7).
    رینیت آلرژیک شباهت های زیادی با آسم دارد و این دو بیماری اغلب همراه یکدیگر بروز می کنند. 85 درصد بیماران مبتلا به آسم،رینیت هم  دارند و 40درصد مبتلایان به  رینیت آسم دارند یا به آن مبتلا خواهند شد. مسیرهای هوایی فوقانی و تحتانی دستگاه تنفسی همانند یک زنجیره به هم مرتبط هستند زیرا ویژگی های شکلی و عملکردی مشابه زیادی دارند.از این روست که معمولاً رینیت آلرژیک با مکانیسم های مختلفی سبب بروز یا تشدید آسم می شود(8). متاسفانه بدلیل باور مشترک و نادرستی که در بین مردم و پزشکان وجود دارد بیماریرینیت آلرژیک چندان مهم تلقی نمی شود(9) و اغلب به درمان معمول با آنتی هیستامین ها قناعت می شود(10).
    گاز ازن( (O3مولکولی است که در قرن نوزدهم شناخته شد. این مولکول از 3 اتم اکسیژن تشکیل شده و گازی بدون رنگ، دارای بویی تند و قابل احتراق بوده و در فرم جامد و مایع نیز وجود دارد. عملکرد پایه ی آن جلوگیری از تاثیرات زیان بار اشعه ی ماوراء بنفش بر بدن انسان می باشد و غلظت آن در سطح زمین 20 میکروگرم بر متر مکعب است. اگرچه ازن تاثیرات خطرناکی می تواند داشته باشد، اما پژوهشگران معتقدند که این گاز می تواند تاثیرات درمانی نیز دارا باشد(11و12). ازن تراپی خواص مختلفی از جمله ویروس کشی، از بین برندگی باکتری و قارچ، سم زدایی، خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و همچنین تعدیل کنندگی سیستم ایمنی دارد و از جمله دلایل معقولی که ما را به استفاده از آن ترغیب می کند،یافته های موجود در رابطه با اثرات چشمگیر آن بر بسیاری از بیماری های حاد و مزمن و نیز عدم وجود عوارض و واکنش های شدید درصورت بکار بردن دوز مناسب ازن می باشد(13).
    باتوجه به اهمیت و شیوع بسیار بالای بیماری رینیت آلرژیک و تاثیر عمده ی آن بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا، مرکز ایمونوتراپی بیمارستان آیت الله یثربی کاشان ازن تراپی را بعنوان یک درمان موثر و البته ایمن بر روند بهبود موارد مقاوم این بیماری مورد استفاده قرار داده است. امید است نتایج این اقدام بتواند علاوه بر تامین سلامت جسمانی بیماران، از هدر رفت انرژی و نیرو های انسانی برای کنترل این بیماری جلوگیری نماید.

برای مطالعه بیشتر در مورد تاثیر ایمونوتراپی با ازن بر بیماری رینیت آلرژیک می توانید به مقالات تخصصی شماره 14 و 15 مراجعه فرمایید.

1. Asher MI, Montefort S, Björksten B et al. ISAAC Phase three study group. Lancet 368, 733–743.

2. Ait-Khaled N, Odhiambo J, Pearce N et al. Prevalence of symptoms of asthma, rhinitis and eczema in 13- to 14-year-old children in Africa: the International Study of Asthma and Allergies in Childhood Phase III. Allergy 62, 247–258.

3. Small P, Frenkiel S, Becker A et al. Rhinitis: A practical and comprehensive approach to assessment and therapy. J Otolaryngol. 2007, 36 (Suppl 1): S5-S27

4. Dykewicz MS, Hamilos DL. Rhinitis and sinusitis. J Allergy Clin Immunol 2010;125:S103–15.

5. Bousquet J, Khaltaev N, Cruz AA et al. Allergic Rhinitis and Its Impact on Asthma (ARIA) 2008 update (in collaboration with the World Health Organization, GA(2) LEN and AllerGen. Allergy 2008;63:8-160.

6. Tahamiler R, Saritzali G, Canakcioglu S, Ozcora E, Dirican A.Comparison of the long-term efficacy of subcutaneous and sublingual immunotherapies in perennial rhinitis. ORL J Otorhinolaryngol Relat Spec. 2008; 70(3) 144-150.

7. Small P, Kim H. Allergic rhinitis. Allergy Asthma Clin Immunol 2011;7(Suppl 1):S3

8. Nathan RA. Management of patients with allergic rhinitis and asthma: literature review. South Med J 2009; 102(9):935–41.

9. Calderon MA, Frankland AW, Demoly P. Allergen immunotherapy and allergic rhinitis: false beliefs. BMC Med 2013; 11:255.

10. Wallace DV, Dykewicz MS, Bernstein DI et al. The diagnosis and management of rhinitis: an updated practice parameter. J Allergy Clin Immunol 2008; 122(suppl):S1-84.

11. Di Paolo N, Bocci V, Gaggioti E. Ozone therapy editorial review. Int J Artificial Organs. 2004; 27:168–75.

12. Bocci V. Does ozone therapy normalize the cellular redox balance? Implications for the therapy of human immunodeficiency virus infection and several other diseases. Med Hypothesis. 1996; 46:150–4.

13. Maslennikov, OV Guide ozone therapy. Third edition, revised and enlarged / OV MAC Lennikov, KN Kontorshchikova, B. E. Shahov. - Nizhny Novgorod, 2012. - S. 332.

14. Illek Ya.Yu., Chaganov I.B., Galanina A.V (2016).ozone therapy in the complex treatment of children with obstinate allergic rhinitis. Journal Science and world. 33, 49-52.

15. Barkhotkina T. Ozonetherapy of Allergic Rhinitis. III world congress of oxygen-ozone therapy. Int J Ozone Therapy.2011; 10:51-56.