بیماری پوستی پسوریازیس

ایمونوتراپی با ازن در بیماری پوستی پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی التهابی می باشد که تقریبا 2تا 3 درصد مردم جهان به آن مبتلا هستند(1). این بیماری مولتی ژنیک، نامتعادل و التهابی بوده و سیستم ایمنی بدن در بروز آن دخیل است. همچنین توسط عوامل محیطی معینی ازجمله داروها، عفونت ها و استرس ها تحریک می شود. پسوریازیس یک بیماری شدید پوستی است که توسط سلول های ایمنی مختلف و سایتوکاین های التهابی ایجاد می شود(2). بیماران مبتلا به این بیماری، در خطر فزاینده ی گستره ی وسیعی از اختلالات مزمن و جدی فیزیکی و ذهنی ازجمله ورم مفاصل، دیابت، فشارخون بالا، بیماری های قلبی-عروقی، سرطان، افسردگی، اضطراب، و خودکشی می باشند(3).

استعداد ابتلا به پسوریازیس مشخصاً ارثی است. اگرچه فاکتور های دیگری ازجمله آسیب های فیزیکی، استرس وعفونت، عوامل تعیین کننده ی مهمی برای ظهور بیماری، شدت آن و پاسخ نسبت به درمان قلمداد می شوند(4).

این بیماری تهدیدی جدی برای حیات محسوب نمی شود. در عین حال آسیب هایی بر کیفیت زندگی بیمار داشته و بار روانی-اقتصادی قابل توجهی برای وی در پی دارد(5). اهمیت اقتصادی پسوریازیس به طرز چشمگیری در مقایسه با هزینه های مربوط به مراقبت های سلامت، نسبت به عموم مردم بالاست(6و7).

متد درمانی برای کنترل بیماری پسوریازیس بر مبنای فاکتورهایی ازقبیل شدت بیماری، تاثیر نسبی درمان بر کیفیت زندگی، فاکتورهای اقتصادی-اجتماعی، مقبول بودن روش درمانی نزد بیمار و بیماری هایی که علاوه بر پسوریازیس به آن ها مبتلاست، انتخاب می گردد(8و9). کنترل موثر پسوریازیس به تسکین فرآیند بیماری کمک می کند که توسط بهبود بلند مدت و ادامه دار، تحت پیگیری قرار می گیرد و همزمان، عوارض جانبی مضر بیماری بواسطه ی درمان کاهش می یابد(10). درجه ی شفافیت پوست، مسئله ای شایان توجه است. چرا که شفافیت بیشتر، کیفیت زندگی شخص را به مراتب بالاتر می برد(11). علی رغم پیشرفت در زمینه ی درمان های سیستمیک، متوترکسات[1](MTX)همچنان بعنوان نقطه ی اتکاء برای درمان پسوریازیس متوسط تا شدید قلمداد می شود اگرچه تفاوت در پاسخ های اختصاصی به متوترکسات کماکان مبهم است(12). باید توجه داشت که متوترکسات علاوه بر تاثیرات درمانی، می تواند در دراز مدت مشکلات و عوارضی ازجمله: دفع خون از ادرار، استفراغ خونی، اسهال، درد مفصل، قرمزی پوست و درد معده را برای بیمار در پی داشته باشد(13).

از جمله درمان های موثر و گسترده دیگر که برای درمان بیماری پسوریازیس استفاده می شود، اشعه ی UVB می باشد. فتوتراپی بوسیله ی UVB، از طریق چندین مکانیسم ازجمله ممانعت از سنتز DNA و تولید و تکثیر بیش از حد سلول های شاخی پوست، تحریک مرگ سلول های سیستم ایمنی و سیتوکین های التهابی عمل می کند(14و15). اما بر طبق شواهد موجود، UVB می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. سرطان پوست یکی از عوارض جانبی مرتبط با پسوریازیس به شمار می رود(16). با توجه به عوارض درمان های موجود و پژوهش های صورت گرفته در این زمینه، ازن تراپی می تواند بعنوان یک درمان مکمل برای کنترل و بهبود این بیماری درنظر گرفته شود.

گاز ازن( (O3مولکولی است که در قرن نوزدهم شناخته شد. این مولکول از 3 اتم اکسیژن تشکیل شده و گازی بدون رنگ، دارای بویی تند و قابل احتراق بوده و در فرم جامد و مایع نیز وجود دارد. عملکرد پایه ی آن جلوگیری از تاثیرات زیان بار اشعه ی ماوراء بنفش بر بدن انسان می باشد و غلظت آن در سطح زمین 20 میکروگرم بر متر مکعب است. اگرچه ازن تاثیرات خطرناکی می تواند داشته باشد، اما پژوهشگران معتقدند که این گاز می تواند تاثیرات درمانی نیز دارا باشد(17و18). ازن یکی از بزرگترین آلاینده ها در مناطق شهری است. استنشاق دوز توکسیک ازن سبب آسیب ریه و التهاب در بدن انسان می شود. با این وجود کاربردهای وسیع اخیر آن بر منافع ذاتی و پتانسیل درمانی بالای آن در صورت بهره گیری از پروتکل های استاندارد جهانی تاکید دارد(19و20). ازن تراپی یک لغت کلی از درمان پزشکی است که در آن گاز ازن به عنوان دارو بوسیله متدهای گوناگون به کار برده می شود. بعضی از این متدها سیستمیک و برخی دیگر کاربرد موضعی دارند و از سال 1954 تاکنون در میلیونها بیمار با پاتولوژی متفاوت استفاده شده که مزایای بالینی قابل توجهی به ارمغان آورده است. طی استفاده سیستمیک ازن در دوزهای مشخص همراه اکسیژن با خون بیمار در سرنگ یا ظرف های مخصوص ترکیب شده و سپس مجدداً به فرد باز گردانی می شوند(21). ازن تراپی در بسیاری از کشورها از سال ها پیش استفاده می شده (22) و اخیراً ایران هم به این جرگه پیوسته است.

در طول ازن درمانی اثر عمده بوسیله تحریک تعدادی از مکانیسمهای بیولوژیک جهت تامین کافی و لازم اکسیژن طی روزهای متعدد استفاده و اندکی هم بواسطه پر اکسیژن شدن خون بازگردانی شده به بدن فرد تامین می شود. اثر فوق در کنار اثرات بارز دیگر شامل گشاد کردن عروقی و تنظیم و تعدیل پاسخ های ایمنی، استفاده از این درمان را در بسیاری از بیماری ها ممکن می سازد(23). ازن تراپی همچنین خواصی از جمله ویروس کشی، از بین بردن باکتری و قارچ، سم زدایی، خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و همچنین تعدیل کنندگی سیستم ایمنی دارد. از جمله دلایل معقولی که ما را به استفاده از ازن تراپی ترغیب می کند، یافته های موجود در رابطه با اثرات چشمگیر آن بر بسیاری از بیماری های حاد و مزمن و نیز عدم وجود عوارض و واکنش های شدید در صورت بکار بردن دوز مناسب ازن می باشد(24).

باتوجه به اهمیت و شیوع نسبتاً بالای بیماری پسوریازیس و تاثیر عمده ی آن بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا، مرکز ایمونوتراپی بیمارستان آیت الله یثربی کاشان ازن تراپی را بعنوان یک درمان موثر و البته ایمن بر روند بهبود این بیماری مورد استفاده قرار داده است. امید است نتایج این اقدام بتواند علاوه بر افزایش کیفیت زندگی و کاهش درد و رنج مبتلایان به این بیماری، تاحدودی از هدر رفت انرژی و هزینه های اضافی برای کنترل آن در سطح جامعه جلوگیری کند.

______________

[1].methotrexate

برای مطالعه بیشتر در مورد تاثیر ایمونوتراپی با ازن بر بیماری پسوریازیس می توانید به مقالات تخصصی شماره 25 تا 29 مراجعه فرمایید.

1. Nestle FO, Kaplan DH, Barker J. Psoriasis. N Engl J Med. 2009; 361:496–509.

2. Bowcock AM, Krueger JG (2005) Getting under the skin: the immunogenetics of psoriasis. Nat Rev Immunol. 2005; 5:699–711.

3. Feldman SR, Zhao Y, Shi L, Tran MH. Economic and comorbidity burden among patients with moderate-to-severe psoriasis. J Manag Care Spec Pharm. 2015; 21(10):874-88.

4. Elder JT, Nair RP, Henseler T et al. The genetics of psoriasis. The odyssey continues. Arch Dermatol. 2001; 137:1447–1454.

5. Langley RG, Krueger GG, Griffiths CE. Psoriasis: epidemiology, clinical features, and quality of life. Ann Rheum Dis. 2005; 64(suppl 2):ii18–ii23.

6. Brezinski EA, Dhillon JS, Armstrong AW. Economic burden of psoriasis in

the United States: a systematic review. JAMA Dermatol. 2015; 151(6):651-58.

7. Vanderpuye-Orgle J, Zhao Y, Lu J, et al. Evaluating the economic burden of psoriasis in the United States. J Am Acad Dermatol. 2015; 72(6):961-67.

8. Menter A, Gottlieb A, Feldman SR et al. Guidelines of care for the management of psoriasis and psoriatic arthritis: section 1.Overview of psoriasis and guidelines of care for the treatment of psoriasis with biologics. J Am Acad Dermatol. 2008; 58:826–850.

9. Menter A,Griffiths CEM. Current and futuremanagement of psoriasis. Lancet. 2007; 370:272–284.

10. Lebwohl M. A clinician’s paradigm in the treatment of psoriasis. J Am Acad Dermatol.2005; 53:S59–S69.

11. Puig L. PASI90 response: the new standard in therapeutic efficacy for psoriasis. J Eur Acad Dermatol Venereol. 2015;29(4):645-48.

12. Ranganathan P. The challenges of methotrexate pharmacogenetics in rheumatoid arthritis. Pharmacogenomics.2012; 13:377.

13. https://www.drugs.com/sfx/methotrexate-side-effects.html .

14. Duthie MS, Kimber I, Norval M. The effects of ultraviolet radiation on the human immune system. Br J Dermatol 1999; 140: 995–1009.

15. Zanolli M. Phototherapy treatment of psoriasis today. J Am Acad Dermatol 2003; 49 (2 Suppl): S78–S86.

16. Gottlieb AB, Chao C, Dann F. Psoriasis comorbidities. J Dermatolog Treat 2008; 19: 5–21.

17. Di Paolo N, Bocci V, Gaggioti E. Ozone therapy editorial review. Int J Artificial Organs. 2004; 27:168–75.

18. Bocci V. Does ozone therapy normalize the cellular redox balance? Implications for the therapy of human immunodeficiency virus infection and several other diseases. Med Hypothesis. 1996; 46:150–4.

19. Re L, Mawsouf MN, Menéndez S, León OS, Sánchez GM, Hernández F. Ozone therapy: clinical and basic evidence of its therapeutic potential. Arch Med Res. 2008 Jan;39(1):17-26. Epub 2007 Sep 29.

20. Laskin DL, Fakhrzadeh L, Heck DE, Gerecke D, Laskin JD. Upregulation of phosphoinositide 3-kinase and protein kinase B in alveolar macrophages following ozone inhalation. Role of NF-kappaB and STAT-1 in ozone-induced nitric oxide production and toxicity. Mol Cell Biochem. 2002 May-Jun;234-235(1-2):91-8.

21. Ruhi Cakir. Pharmacology and Nutritional Intervention in the Treatment of Disease. General Aspects of Ozone Therapy. Chapter 5 pages158-177.

22. Hernández FA. To what extent does ozone therapy need a real biochemical control system? Assessment and importance of oxidative stress. Arch Med Res. 2007 Jul;38(5):571-8.

23. Cianci P. Advances in the treatment of the diabetic foot: is there a role for adjunctive hyperbaric oxygen therapy? Wound Repair Regen 2004; 12:2–10.

24. Maslennikov, OV Guide ozone therapy. Third edition, revised and enlarged / OV MAC Lennikov, KN Kontorshchikova, B. E. Shahov. - Nizhny Novgorod, 2012. - S. 332.

25. Baityakov V. Efficacy of ozonetherapy in the complex treatment of psoriasis. Bulletin  of Peoples’ Friendship University of Russia Series Medicine. 2011(2):97-102.

26. Baytyakov V.V, Filimonkova N.N. Possibilities of ozone therapy in correction of immune disorders in patients with psoriasis vulgaris. IX International scientific conference of Russian Association of Ozone Therapy. Revista Española de Ozonoterapia. 2013; 3 (2):58.

27. Roxana D. Oxigen-Ozone Therapy in the Treatment of Psoriasis. International Journal of Ozone Therapy. 2013; 12(2):143-60.

28. Baityakov V, Kurkina V. Clinical  efficacy of  extracorporeal and intravascular hemocorrection methods in psoriasis. Saratov Journal of Medical Scientific Research/Saratovskii Nauchno-Meditsinskii Zhurnal. 2012; 8(1):81-4.

29. Baytyakov V.V. The methods of oxidative and efferent therapy in complex treatment of extensive psoriasis. Revista Ozonoterapia. 2009; 1(3):201.